flyingbyfaith

Direktlänk till inlägg 13 november 2011

Gud - finns han eller inte?

Av Niklas - 13 november 2011 16:47

Jag tror på gud. Och jag är så sjukt glad att gud finns. "hur kan du veta det då?" kanske du undrar då... Och aa hur kan jag veta det? egentligen vet jag ju inte om gud finns, för jag har ju aldrig sett honom/henne. Men jag tror inte det handlar om att ha "sett" gud. Jag tror inte man måste ha varit med om något "under" för att få tro på gud.

- jag tror att gud bara är, och att man bara får bestämma sig för att tro, och när man väl tror så upptäckte jag att han faktiskt finns!


Jag tror att gud finns i tre olika former, alla olika men ändå helt samma gud. Den första kallar bibeln för "fadern", alltså han som har skapat allt och alla, han som har skapat jorden, himlen, dig, mig och allt som lever och är till.

(visste du att om universum skulle varit skapat så som vetenskapen säger, så kan man likna alla faktorer som måste ha blivigt 100% rätt vid att man tar isär ett flygplan, lägger varge liten skruv och del på ett stort skynke. kasstar upp allt i luften och hoppas att det landar som ett helt, fullt fungerande flygplan.)


Den andra kallar bibeln för "sonen" (jesus) han som har blivit skapad av fadern och sänd till jorden, som ett barn, uppfostrad av människan och som helt är gud, fast i en mans kropp. han dog på ett kors för mig och dig. För att alla som tror så mycket som ett senapskorn att han är guds son, skall få vandra i evighet med fadern.

- viktigt att inte glöma är att jesus inte bara dog på korset, han uppstod efter tre dagar och efter att ha visat sig för människor som visste att han var död, steg upp till himmlen. 


Den tredje kallar bibeln för "anden". jag tror att anden är vårat samvete. våran vägledning och våran djupaste kompass i hjärtat. den som avgör vad vi tycker är rätt och fel. Jag tror att det finns en plats avsädd för anden i våra hjärtan. Vi behöver bara säga "ja, jag tror ytterst lite att det kanske finns något mer än det vi ser" så flyttar den in och bor för evigt i våra hjärtan. 


Aa nu blev de ju sådär seriöst som jag inte tänkte egentligen... men det sjuka är att gud är seriös, han är seriös med att han älskar dig och har skapat dig av en anledning. Och om det inte finns en plan och en mening med ditt liv så hade du aldrig varit här på jorden. Gud gör ingen skit!! Du och jag är skapade av en anledning. Men att han är seriös betyder inte att han inte har humor!! shit vad jag inte hade varit kristen om han inte hade humor! det är ju ändå han som har skapat humorn!


Jag tror också att Guds kärlek är det störta som finns. Men vi fattar bara inte hur stor den är! Den är precis så som en förälder älskar sitt barn, visst kan ett barn göra skit saker och vara stört jobbigt. Men även om vi gör massa konstiga saker hela tiden så har det ingen effekt på hur mycket gud älskar oss! Gud kommer alltid förlåta dig, det är det som är så coolt. nästan för bra för att vara sant! Med andra ord. "Du behöver inte göra någonting för att vara guds barn, och du kan inte göra något som är så fel att han inte vill ha dig som sitt barn! -men måste man inte be? -NEJ. -man behöver ju ändå gå till kyrkan? - NEJ. -måste man inte ens säga att man tror på gud? - nej, man måste inte berätta för någon att man tror på gud! det enda man behöver göra är att bara tänka tanken att "ja, det finns kanske en gud" ( jesus sa; om du har tro lika stor som ett senapsfrö (det minsta fröt som finns typ) så räcker det för att bli räddad till ett evigt liv!)


Det här blev ju några rader, men mitt budskap är (eller mitt och mitt, bibelns) att DU och JAG är skapade av en mening. Gud älskar oss och vill oss inget illa, bara vara tillsamans med oss. Och alla fördommar du och jag har om kristna handlar egentligen till 100% om hur dåliga kyrkan har varit dom senaste 2000åren och om alla fel dom har gjort. Jesus hängde inte med prästerna på sin tid, han gick tillsamans med dom som gjorde allt fel, dom som bibeln kallar syndare. det var dom som behövde honom, dom som var villse. (du och jag) vi behöver bli räddade.


på tal om synd, vad är synd? a det tror jag man får klura ut själv, fråga gud! på tal om det. - det är en stor skillnad på vad som är dåligt för en och vad man inte får göra! typ röka, dricka, sex, knark, lögner, pengar mm. visst får du dricka varje helg och knarka halvt ihjäl dig, men mår du bra av det? gör det dig verkligen glad?! tänk på det...


-jag hoppas inte du blir rädd att du måste skynda dig till att tro på gud. Det är ingen fara, du har hela livet på dig. och om du inte skulle tro när du dör, ta de lugnt! gud har tänkt att du skall leva i evighet! om du vill det så kommer han fråga dig igen. jag har inte alla svar! men ett liv med gud ÄR så mycket rikare än ett liv i ensamhet! du kommer inte att ångra dig!


- på tal om jesus, en lite nyare version av bibeln! 

- på tal om bibeln. -läs den! sjukt bra bok!


lycka och välgång// Niklas

 
 
Ingen bild

www.bojja.bloggplatsen.se

13 november 2011 17:57

den dan du kan bevisa att gud fanns innan dinosaurierna så kommer jag tro på det...

Niklas

13 november 2011 18:17

okej, tyvärr så kan man inte bevisa något för någon som är helt inställd på att man har fel. det är det som är problemet. jag förlorar ju inget på att du behöver ett bevis som inte går att få eftersom att det inte fanns några människor när dino och dom andra sköningarna levde.

men om man läser i bibeln så står det på ganska många ställen om hur gud skapade världen. men det går ju inte att läsa i bibeln om man är inställd på att det inte är sant. dock finns det tillexempel 100tals bevis på att jesus fanns som inte är skriva av kristna. och det styrker att jesus fanns så det är ju sant i bibeln då.

men om du vill ha några bevis på hur det var på dinos tid så kan jag inte ge dig några för det finns inga trovärdiga eftersom att ingen levde då.

men att man ska tro på vetenskapen som är knappt 150år istället på vad som alla har trott varit sant i flera 1000år kan jag inte förstå.?!

men ja som jag skrev, gud handlar inte om vad man kan få bevis på utan på att tro.

det är liksom det hela kristendomen är uppbyggd på.. att tro!
och det kan jag inte bevisa, det handlar ju bara om dig och vad du tror.

men våga tro! utan bevis, du kan ju inte förlora något på det! eller?

mvh// niklas

 
Johan

Johan

13 november 2011 19:53

Bra inlägg!
Att du skriver honom/henne tycker jag är fantastiskt bra, även om jag tror att det knappast handlar om något av det. Människan liknar gud, inte tvärtom.
Och exemplet med flygplanet är ju en fantastiskt bra anledning till att tro, jag tror att vetenskapen visar resultatet av gudsexistens i de flesta fall (skapelsen behöver vi inte gå in på, jag räknar inga teorier som direkt vetenskapliga där).
Det här blev en för lång kommentar.
Ha de!

http://groda.blogg.se

Niklas

13 november 2011 20:27

tack!
jag tycker absolut som du, att vi är guds avbild och inte tvärtom. men jag tycker det är viktigt att man betonar att gud inte är en man. bara för att man pratar om fadern.

mvh//niklas

 
Frida

Frida

13 november 2011 23:11

Riktigt bra skrivet! :D

http://www.joyland.devote.se

Niklas

14 november 2011 20:50

tack så mycket :)

mvh // niklas

 
Garnoholic

Garnoholic

14 november 2011 10:14

Härligt att du skriver om Gud, & påminner mig om att jag faktiskt har en tro...

Jag har alltid stått nära gud & känt att han vandrat vid min sida, även när jag gått igenom svåra perioder. Men de senaste åren har jag tappat närvaron. Den senaste tiden har jag dock träffat flera av mina gamla vänner från kyrkan som jag inte haft kontakt med på evigheter. I affären, & en t o m utanför mitt hus... HAHA, det känns som att gud sänder ut folk för att få mig att minnas..! =)

Stort tack för att jag påmindes tack vare ditt inlägg =)
Kramar C.N

http://garnoholic.bloggplatsen.se

Niklas

14 november 2011 20:54

ja jag tycker också det är härligt! sjukt härligt att du skrev din kommentar! :)

grymt gött att du känner gud genom gemenskapen till dina vänner! det är där gud gör sig tydlig för mig med!

hoppas verkligen du "hittar" gud i din vardag igen och märker att det är så najs att ha honom med sig i livet!! håll fast vid alla dina vänner! inte bara dom kristna, det berikar med alla sammanhang!

ha de så bra // niklas

 
Ingen bild

www.bojja.bloggplatsen.se

14 november 2011 16:01

Ja du har rätt, men vrf står det att adam och eva var dom första, det var dom inte det var adam och en annan kvinna men gud tog bort henne, glömde bort varför det står också i biblen. och efter att han hade tagit bort henne så tog han fram eva. och hur kan dom föröka sig om dom var dom först levande människorna ?? det tycker jag är konstigt?? :O
om inte nån levande människa fanns då dino fanns hur kan då gud skapa världen ? :O hmm ?? tror jag måste läsa in mer på det där :D
och jag vet att det är en tro, det finns många tron på gud, men alla har en och samma. :D /ellie

Niklas

14 november 2011 20:49

jag säger inte att jag har rätt! men om du tycker som jag så är det ju as najs :) det viktiga är att man bildar sig sin egen bild av gud!

det där du beskriver om en annan kvinna har jag aldrig hört..? men vad jag vet så skapade först gud mannen och kvinnan skapade han av adams ena revben. detta för att kvinnan från början kommer ifrån mannen, och sedan så föds varje man av kvinnan, det blir en balans som gör oss beroende av varandra.

och det med dino... jag fattar inte riktigt vad du menar, jag tror att gud fanns innan allt fanns, han fanns när inget fanns och skapade allt ur igen ting.

och hur man tolkar om ifall eva och adam var två stycken personer eller en bild av hur dom första människorna var och hur dom levde. det får man tolka själv. men läs skapelseberättelsen så kanske det klarnar lite för dig! :)

mvh// niklas

 
Ingen bild

www.bojja.bloggplatsen.se

14 november 2011 20:02

Ja du har alldeles rätt i det du säger.. Men vrf står det i bibeln att adam och en annan kvinna var dom första levande människorna och sedan så avisade gud den där kvinnan eller vad han än gjorde och så skapade han eva. Men om dom är dom första människorna på jorden hur kan dom föröka sig då till fler?? Det är det jag inte förstår?? Hur kan gud skapa jorden och människorna då människor avlade vidare och om gud ej fanns då dino fanns hur kan han då skapa jorden ? Många säger att det är biggbäng, och så finns det ju en till planet som det finns vatten på, och där kan vi leva, har gud skapat den också ?
Jag tror att jag måste läsa mig in i det där mer så att jag förstår.
Min tro är tron på änglar och att det finns en makt som är högre än mig inget mer, och så tror jag ju på andar och sånt, men det är ju inget speciellt eller? Jag har inget emot Gud i så säg, men vill bara veta? Undrar nog vad en präst skulle säga om jag sa att om han bevisade att gud fanns innan dinosaurierna så skulle jag tro påt, tror jag nog att jag ska fråga det .. :) / ellie

Niklas

14 november 2011 21:17

okej, gud fanns innan jorden skapades.sedan skapade han jorden och alla dionosar. sedan gick det tusentals år och sedan skapade han människan och då levde gud med människan på jorden. (eva och adam var dom fösta) men sedan så bestämde sig människan för att inte leva tillsammans med gud utan att gå sin egen väg. och gud gav ju människan fri vilja. så det fick dom.

sedan går det massa år och efter att människan lever i fullständigt kaos för ca (2000) år sedan, så sänder gud sin son, jesus till jorden och han blir mördad av människorna för att allt det som dom människorna och det som du och jag gör fel idag (synd) skall bli förlåtet.

om man sedan läser i bibeln så står det att man bara behöver tro och så blir ens synd förlåten. och man får leva i evighet med gud.

och för det med änglar och demoner så är bibeln full av sådana hela tiden. så det är ju inget konstigt att tro på dom! det gör jag med :)
tyvärr kan jag inte berätta helt vem gud är, för han är så stor att han håller hela världen i sin hand, står det i bibeln.

men snacka med en präst eller pastor! dom är bra (oftast) och kan mycket :)

mvh /niklas

 
Ingen bild

www.bojja.bloggplatsen.se

15 november 2011 12:27

Ja det låter bra det :) och ja det ska jag ta och göra!! :P
Men har en fråga bara ? Tror jehovasvittnen också på Gud, alltså läser dom bibeln men dom firar inte t.ex jul, födelsedagar seder alltså ? :D / ellie

Niklas

15 november 2011 23:20

just jehovasvittnen är jag ju ingen expert på direkt... men man kan väll säga såhär att kristendomen är uppdelad i flera olika "grupper" och i sverige är den svenska kyrkan störst. sedan kommer frikyrkorna, tex mission, baptist, metodist, pingst, evangeliska frikyrkan, frälsningsarmen mm. (i princip samma men med lite olika inriktningar kan man säga) .

jehovas är sedan någonting som kallas för en "sekt". ett slutet sällskap som INTE fungerar som dom andra kyrkorna. alla tror vi på gud/jesus men dom läser bara delar av bibeln och tycker inte att vi som kallar oss kristna är det..?!

kort och gott så vet jag inte så värst mycket om det, men jag skulle inte råda dig att prata med någon där ifrån. snacka med någon pastor/ präst i svenska kyrkan eller i en "vanlig" frikyrka.

mvh // niklas

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas - 9 januari 2012 18:28

      http://flyingbyfaith.blogg.se/    FlyingByFaith har flyttat till blogg.se   Tack för den här tiden på bloggplatsen.se  Hoppas du fortsätter läsa mina inlägg på blogg.se istället!         Oändlig lycka och kärlek // Nik...

Av Niklas - 4 januari 2012 14:29

Hemma igen.   trysil, rysil, ysil, sil, il, l,---, TRYSIL. När man kommer till Trysil, eller redan när man kommer till bussen så blir man bara glad. skidor i all ära! men vårat Trysilläger är så mycket mer än bara skidor. (snowboard)   Och ...

Av Niklas - 29 december 2011 12:58

Sitter nu i bussen påväg till trysil. Ett gött läger och en härlig nyårs-vecka med mycket skidor, gött häng, andakter, musik, glädje och mycket mat ligger framför.   Vi hoppas alla att denna veckan blir lika bra som vanligt och just nu taggar vi ...

Av Niklas - 25 december 2011 16:10

Sitter hemma i mitt lilla hus och lyssnar på musik. Kom just hem ifrån Västervik. Har som så många andra tillbringat jul-helgen med släkt och vänner. Mina kusiner som flyttat till Västervik ifrån USA för dryg ett år sedan, besöktes av mig för först...

Av Niklas - 21 december 2011 17:35


Har just kollat på en film. "The book of Eli". sjukt bra! se den!   Den handlar om en man, Eli. Han får ett uppdrag av Gud. Att föra den sista existerande bibeln ifrån östkusten till västkusten i USA. Kanske inte så jobbigt tänker du...? -men d...

Presentation


Tjenare!

Sjukt kul att du är här (Y)

Den här bloggen är till för alla som vill läsa den! och har du några frågor kring det som står eller till mig så var inte rädd att fråga!

ha de gött // Niklas

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards