flyingbyfaith

Direktlänk till inlägg 25 december 2011

Julafton 24/12-11.

Av Niklas - 25 december 2011 16:10

Sitter hemma i mitt lilla hus och lyssnar på musik. Kom just hem ifrån Västervik.

Har som så många andra tillbringat jul-helgen med släkt och vänner. Mina kusiner som flyttat till Västervik ifrån USA för dryg ett år sedan, besöktes av mig för första gången i sitt nya hus.


Det var najs och det är gött att få se Sveriges baksida lite gran också. Det blir ju lätt så att man bara tillbringar sina dagar här hemma i gbg...


Jag tänkte att jag kunde skriva lite om hur min jul varit. Den har varit riktigt härlig, men så känner jag att den kanske inte har varit så ball ändå, säkert en jul så lik alla andras.. Eller så tror jag bara att alla tillbringar sina julaftonar med familjen och huset fullt med folk och gemenskap. Bara för att det alltid varit så för mig. Men i själva verket är det nog väldigt många som sitter själva hemma i sina stugor med syltan och julkorven i högsta hugg och tittar på Kalle-Anka och Karl-Bertil Johnssons ömma moder.. Och det är viktigt att inte glömma alla dom männsikor som sitter hemma i sin ensamhet. Det är ju lika mycket deras jul.

(även om jag själv kanske inte gjort så sjukt mycket för att deras jul ska bli roligare) 


På tal om jul så predikade min kära morbror igårkväll i Marieborgskyrkan om vad julen egentligen handar om. Det var mycket bra! 

Julen handlar ju egentligen inte om att få paket, eller tomten, eller all mat. Vi firar ju jul för att det är jesus födelsedag. och vi glömer nog alldeles för ofta det. 

Som min moster sa, "jesus fyller år men vi får paket"... lite konstigt faktiskt..


Därför kan nog många känna att det är viktigt att man läser julevangeliet om jesus födelse. Och jag tror också att det är bra, att man berättar historien om hur det gick till. Men det viktiga med julen är ju inte "hur" jesus föddes... Det viktiga är ju ATT han föddes!! Att han föddes för dig och mig, och för alla oss på jorden. Alla som har levat och alla som ska leva! Jesus/Gud tillhör oss (eller egentligen tillhör vi honom) men det viktiga är att förstå att han lever, och finns till just nu! Att hans ande vill vägleda oss och att han vill leva i en super tajt relation med oss! Om vi också vill det..


Och det ända vi behöver göra för att det ska bli så är att säga "ja" och börja leva den där grymma, härliga, göttiga, svåra, varma och kärleksfulla relationen med honom som skapat oss och bara vill oss väl...Det finns liksom inget "intagningsprov" till den gemenskapen!!


(Inga garantier för att det är "lätt" och att livet blir som en smörgåstårta bara för att men lever det med Gud!

Men det blir så mycket rikare, och roligare när man vågar följa honom!...)

     

God jul och ett riktigt gott nytt år vänner // Niklas

 
 
Johan

Johan

25 december 2011 19:16

Sjukt bra att du skriver om julen och vad den egentligen är!

Har tänkt på att Maria måste vara en väldigt stark person med en stark tro, att säga ja till att som ogift jungfru föda guds barn skulle de flesta inte göra i första taget. Eller alls. Framförallt inte som ca 14-åring (det var ungefär då en kvinna gifte sig på den tiden)

http://groda.blogg.se

Niklas

25 december 2011 19:24

sjukt kul att du läser johan!

håller helt med! goo maria go!

//niklas

 
Ingen bild

Sofia

25 december 2011 23:06

Fast jag tycker att det är viktigt hur jesus föddes, eller hur omständigheterna och om josef och maria kände och så. fast du har ändå rätt, att det är viktigast att jesus föddes. :)

Niklas

26 december 2011 02:09

sant! det finns mycket tuffa perspektiv och tänkvärda bitar i det med.

men som sagt, det viktigaste är att han föddes :)

 
Annie

Annie

28 december 2011 15:54

Svar:du kan få vara med :) grattis till din nya kompis iPoden.

http://annietheersthol.blogg.se

Niklas

28 december 2011 16:43

ja den är fin :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas - 9 januari 2012 18:28

      http://flyingbyfaith.blogg.se/    FlyingByFaith har flyttat till blogg.se   Tack för den här tiden på bloggplatsen.se  Hoppas du fortsätter läsa mina inlägg på blogg.se istället!         Oändlig lycka och kärlek // Nik...

Av Niklas - 4 januari 2012 14:29

Hemma igen.   trysil, rysil, ysil, sil, il, l,---, TRYSIL. När man kommer till Trysil, eller redan när man kommer till bussen så blir man bara glad. skidor i all ära! men vårat Trysilläger är så mycket mer än bara skidor. (snowboard)   Och ...

Av Niklas - 29 december 2011 12:58

Sitter nu i bussen påväg till trysil. Ett gött läger och en härlig nyårs-vecka med mycket skidor, gött häng, andakter, musik, glädje och mycket mat ligger framför.   Vi hoppas alla att denna veckan blir lika bra som vanligt och just nu taggar vi ...

Av Niklas - 21 december 2011 17:35


Har just kollat på en film. "The book of Eli". sjukt bra! se den!   Den handlar om en man, Eli. Han får ett uppdrag av Gud. Att föra den sista existerande bibeln ifrån östkusten till västkusten i USA. Kanske inte så jobbigt tänker du...? -men d...

Av Niklas - 11 december 2011 14:22

When you try your best, but you don't succeedWhen you get what you want, but not what you needWhen you feel so tired, but you can't sleepStuck in reverseAnd the tears come streaming down your faceWhen you lose something you can't replaceWhen you love...

Presentation


Tjenare!

Sjukt kul att du är här (Y)

Den här bloggen är till för alla som vill läsa den! och har du några frågor kring det som står eller till mig så var inte rädd att fråga!

ha de gött // Niklas

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards