flyingbyfaith

Direktlänk till inlägg 21 december 2011

"the book of Eli" (Y)

Av Niklas - 21 december 2011 17:35

Har just kollat på en film. "The book of Eli".

sjukt bra! se den!


Den handlar om en man, Eli. Han får ett uppdrag av Gud. Att föra den sista existerande bibeln ifrån östkusten till västkusten i USA. Kanske inte så jobbigt tänker du...? -men då är det nämligen så förstår du, att det världs krig som brutit ut på jorden, ca år 2010, sägs ha slitit ett enormt hål på himlen. Vilket gjort att solen bränt allt och alla som finns på jorden. I stort sätt är allt dött. Allt förutom det fåtal personer som överlevt. Allt är nu (30 år senare) helt i anarki på jorden. Folk lever i rövarligor och knappt någon ifrån den "gamla" världen lever kvar. Få kan läsa, skriva eller har tillgång till vatten.


Eli går genom USA. Med den sisat biblen i sin ryggsäck. Han läser den varge dag, och lever så primitivt man kan tänk sig. Med gud vid sin sida klarar han allt. 


Det kanske inte låter som en så bra film.. men det är det! jag lovar.

Det är så sjukt mycket symbolik och najsa grejer i den asså.... (och action, Mohaha..)


Man ska aldrig säga hur en film slutar. Men så mycket kan jag säga att dom som gjort den här filmen har fattat, tror jag. Kanske inte allt.. men mycket!

Dom har fått med så mycket; Den som är blind och beroende av en som ser, blir den enda som kan läsa det som står, dom som jagas för sin tro hittar vägen, och dom som bokstavligen sitter i fängelse bygger upp den nya världen!

Gud handlar inte genom dom som är rika och har makt, utan genom dom som är små, har ett stort hjärta och som låter kärleken styra deras liv.


Att höra Gud tror jag inte är att se honom i hel prakt framför sig med eld och lågor...som många tror. (inte för att det är fel, det kan säkert hända) Men jag tror att det är för alla oss som för Eli. Han hörde en dag guds röst i sitt hjärta, som sa till honom att fullfölja det uppdrag han blivigt given.

Du och jag kanske inte är menade att gå igenom USA för herren. Men jag garanterar att herren har en plan för ditt och mitt liv. Ibland känns det inte så, men det finns alltid en plan... lyssna efter rösten och försök följa den... du förlorar inget på det!


Jag tror det finns många sätt att följa Gud på, inget mer rätt än det andra! eller jo det är klart att det kan vara för olika personer(ingen ska följa någon annans uppdrag eller kopiera dens gudsbild, Man ska bilda sin egen..kanske låter själviskt?). Någon som verkligen känner att Gud vill att han/hon ska gå över usa, och då inte gör det... han följer inte gud, enligt mig. Men lika väl någon som läser bibeln varge dag och kan den baklänges och upp och ner på, prisar gud med alla ord som finns och ber öppet på gatorna för att folk ska bli imponerade.. han följer inte heller Gud. (möjligtvis lagen?)


Att följa gud tror jag handlar om att göra det med hjärtat, att ha en öppen dialog med honom. Inte göra massa saker man tror att man "ska" göra för att vara kristen. Men inte heller ignorerar honom som söker dig hela tiden 24-7.

Snacka med gud, fråga vad han vill med ditt liv, (fråga han seriöst) och lita på att du får falla i hans armar! och om du inte känner att du är där än.. försök, och försök igen.

Och måste bara få säga att(eller få...det är ju min blogg) gå inte till kyrkan för att du tror att det tar dig till Gud. Gå dit för att du vill det. Och vill du det så vill också herren ha dig där! det är liksom logiskare än vad man först tror... det är det som är så najs med gud! han finns i dig (och i kyrkan). men inte mer i kyrkan än i dig.


 



god jul och softa hårt! // Niklas


 
 
Ingen bild

H A n n A

22 december 2011 19:01

Riktigt nice inlägg! Sista raden var otroligt klyftig.. :))

Niklas

24 december 2011 10:12

tack så mycket! :) god jul!

mvh//niklas

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas - 9 januari 2012 18:28

      http://flyingbyfaith.blogg.se/    FlyingByFaith har flyttat till blogg.se   Tack för den här tiden på bloggplatsen.se  Hoppas du fortsätter läsa mina inlägg på blogg.se istället!         Oändlig lycka och kärlek // Nik...

Av Niklas - 4 januari 2012 14:29

Hemma igen.   trysil, rysil, ysil, sil, il, l,---, TRYSIL. När man kommer till Trysil, eller redan när man kommer till bussen så blir man bara glad. skidor i all ära! men vårat Trysilläger är så mycket mer än bara skidor. (snowboard)   Och ...

Av Niklas - 29 december 2011 12:58

Sitter nu i bussen påväg till trysil. Ett gött läger och en härlig nyårs-vecka med mycket skidor, gött häng, andakter, musik, glädje och mycket mat ligger framför.   Vi hoppas alla att denna veckan blir lika bra som vanligt och just nu taggar vi ...

Av Niklas - 25 december 2011 16:10

Sitter hemma i mitt lilla hus och lyssnar på musik. Kom just hem ifrån Västervik. Har som så många andra tillbringat jul-helgen med släkt och vänner. Mina kusiner som flyttat till Västervik ifrån USA för dryg ett år sedan, besöktes av mig för först...

Av Niklas - 11 december 2011 14:22

When you try your best, but you don't succeedWhen you get what you want, but not what you needWhen you feel so tired, but you can't sleepStuck in reverseAnd the tears come streaming down your faceWhen you lose something you can't replaceWhen you love...

Presentation


Tjenare!

Sjukt kul att du är här (Y)

Den här bloggen är till för alla som vill läsa den! och har du några frågor kring det som står eller till mig så var inte rädd att fråga!

ha de gött // Niklas

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards